Omzien naar elkaar

woensdag 24 februari 2016 16:41

De ChristenUnie Elburg maakt zich sterk voor groepen die het moeilijk hebben in onze samenleving. Zo zetten we ons al jaren in voor een goed en sterk minimabeleid. Verschillende voorstellen van de ChristenUnie hebben er voor gezorgd dat het beleid is bijgesteld.

Voedselbank “broodnodig”

De Voedselbank is helaas ook in de gemeente Elburg erg noodzakelijk. Zelfs in een land en gemeente met zeer goede sociale voorzieningen raken mensen tussen wal en schip of dreigen daar te komen. Voor deze mensen moet maatwerk geleverd worden en vaak wordt er uit pure noodzaak een beroep op de Voedselbank gedaan.

Vanaf 2013 heeft de ChristenUnie zich ingezet voor een financiële bijdrage van de gemeente Elburg voor de voedselbank. De gemeenteraad heeft in 2015 besloten de voedselbank structureel te ondersteunen. De voedselbank heeft daarmee grotendeels dekking voor de huisvestingskosten.

Zwemdiploma

In Elburg is met ingang van 2016 een kindpakket ingevoerd. Ieder kind in Elburg kan hierdoor meedoen en lid worden en blijven van een vereniging. De ChristenUnie heeft zich hierbij nadrukkelijk ook ingezet voor zwemles voor kinderen van ouders met beperkte middelen. De zwemvaardigheid in Nederland neemt sterk af, wat leidt tot een grote toename van het aantal zwemongevallen. Dit effect is het sterkst bij kinderen uit gezinnen met lagere inkomens of met een allochtone achtergrond. In ons waterrijke Elburg is een zwemdiploma zeker geen overbodige luxe.

Chronische zieken en/of personen met een beperking

Met de toename van het eigen risico, de eigen bijdrages in de WMO, het wegvallen van de compensatie van het eigen risico (CER) en de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg-korting) is deze groep er financieel fors op achteruit gegaan. De landelijke overheid heeft met de afschaffingen van deze regelingen de opdracht voor compensatie van deze groepen bij de gemeenten neergelegd. Hiervoor is extra geld, door het Rijk, aan onze gemeente beschikbaar gesteld.

Omzien naar elkaar

De ChristenUnie heeft hier de vinger bij gelegd en gevraagd te onderzoeken wat de financiële gevolgen voor de chronisch zieken en gehandicapten zijn. De gemeenteraad gaat de uitkomsten hiervan in maart 2016 bespreken.

Veel vrijwilligersorganisaties zetten zich actief in voor mensen die het minder hebben.
Stichting Leergeld, Humanitas, diaconieën, Schuldhulpmaatje, Stichting Wiel, de Voedselbank, Adviesraad Sociale Zaken en het Couragefonds zijn allemaal actief op het terrein van de minima.
De ChristenUnie heeft veel waardering voor de inzet die de vrijwilligers van deze organisatie leveren in het omzien naar elkaar.

Archief > 2016 > februari