Interessante avond rondom de jeugdzorg bij @roberts

foto ledenavond november 2019.jpgdinsdag 10 december 2019 18:37

Op donderdag 14 november jl. hield de ChristenUnie haar halfjaarlijkse ledenavond bij @roberts aan de Beekstraat te Elburg. Die avond stond geheel in het teken van de jeugdzorg in onze gemeente

Als gespreksleider was Janco Zijlstra gevraagd om de discussies te leiden en de sprekers te introduceren. Bij de introductie van het onderwerp vertelde Robert Pruis wat  @roberts voor onze jeugd wil betekenen: Het “inloophuis” is een aantal jaren geleden opgezet om contacten tussen jongeren van 12 tot 16 jaar te bevorderen en waarbij gepoogd wordt een prettige en veilige plek voor deze doelgroep te creëren. Het aantal jeugdigen dat – wisselend - van deze gelegenheid gebruikt maakt of heeft gemaakt,  ligt om en nabij de driehonderd. Gezien het aantal leerlingen dat bij @roberts af en toe of regelmatig binnenstapt is het project zeker een succes te noemen.

Na het intro werd het middelengebruik behandeld zowel wat het landelijke beeld was als wat specifiek voor Elburg gold.  Na een  korte introductie kon  aan Lisa en Madelene - regelmatige bezoekers van @roberts -  hun mening worden gevraagd over dit onderwerp. Volgens hen veroordelen ouders bijna altijd  het  roken en het gebruik van stimulerende middelen maar zodra alcohol wordt benoemd haken zij vaak af omdat het te confronterend is met hun eigen gebruik.

De  tweede spreker was Jannine van der Pol. Zij behandelde de prestatiedruk bij jongeren. De druk die zij ervaren is groot. Zowel op sociale media als wel door het schoolprogramma Magister waarbij ouders dagelijks inzicht hebben in de prestaties van hunind.

De laatste spreker, wethouder Willem Krooneman, sprak over de zorg vanuit de gemeente. Elburg kent ongeveer 8.000 jongeren waarvan er het afgelopen jaar 456 een beroep op de gemeente deden. Dat kan zijn van hulp bij dyslexie tot zeer intensieve hulp. Op dit moment draagt de gemeente uit eigen middelen ongeveer € 1. miljoen bij en in 2023 zelfs € 1,3 miljoen. Dat is mogelijk doordat de gemeente hiervoor geld gereserveerd heeft. Die reserves raken echter wel uitgeput en dit kan op deze wijze dan ook niet langer zo. Er worden landelijk acties ingezet om de uitgaven te beperken en om meer compensatie van het rijk te krijgen. Het belangrijkste is en blijft dat alle jongeren die recht hebben op zorg of hulp  tijdig de juiste zorg ontvangen.

Na afloop was er gelegenheid tot verdere discussie bij de hapjes en drankjes die door @roberts perfect waren verzorgd. De avond werd door allen – vanwege de goede discussies – als zeer positief ervaren. De ChristenUnie wil in de toekomst vaker een dergelijk politiek café opzetten. In het voorjaar hopen we te komen met een stamppotbuffet en dan gelijktijdig een aantrekkelijk politiek onderwerp ter sprake brengen.

Archief > 2019 > december